Łętownia 585 ; 34-242 Łętownia woj. małopolski
tel. +48 18 52 11 140; tel. +48 18 52 11 141
kom. +48 722 080 242; kom. +48 508 690 614
mail:biuro@montanus.pl; www.montanus.pl
-> Forum o nieruchomościach
-> Działki w górach
-> Domy w górach
-> Mieszkania w górach
-> Działki rekreacyjne
-> Działki w Beskidach
Najczęściej zadawane pytania - FAQ
- Dlaczego nasze biura posiadamy w małych miejscowościach a nie w miastach przy głównej ulicy?
- Dlaczego warto skorzystać z usług biura pośrednictwa przy zakupie nieruchomości?
- Czy można zlecić usługę pośrednictwa nie zawierając przy tym żadnych umów?
- Umowa otwarta czy na wyłączność?
- Na jaki czas zawierana jest umowa pośrednictwa?
- W jakim czasie po podpisaniu umowy pośrednictwa mogę spodziewać się sprzedaży swojego mieszkania?
- Czy samo podpisanie umowy pośrednictwa wiąże się z jakimś kosztem?
- Ile kosztuje usługa pośrednictwa?
- Czy muszę przyjść osobiście do biura, aby zgłosić nieruchomość do sprzedaży lub wynajmu?
- Dlaczego niektóre oferty znajdują się w bazie danych kilku biur?
- Kto ustala cenę nieruchomości?
- W umowie, którą zawarłam z deweloperem znajduje się zapis, że to jemu przysługuje prawo wyboru kancelarii notarialnej, w której zostanie zawarta umowa ostateczna. Czy to jest zgodne z prawem? Czy taki notariusz nie będzie miał wyższej stawki?
- Czy kupić mieszkanie nowe, czy używane? W nowym budynku, czy w starej kamienicy?
- Czym kierować się wybierając mieszkanie na rynku wtórnym?
- Ile kosztuje zakup nieruchomości?
Dlaczego nasze biura posiadamy w małych miejscowościach a nie w miastach przy głównej ulicy?
Nieruchomości są najdroższym dobrem, jakie kupujemy. Bardzo zależy nam, aby nasi klienci czuli się odprężeni i w spokoju mogli podjąć najkorzystniejszą dla nich decyzję zakupu nieruchomości. Na pewno nie sprzyja temu ruchliwa ulica, brak miejsc parkingowych i pośpiech miasta.
Dlaczego warto skorzystać z usług biura pośrednictwa przy zakupie nieruchomości?
Biuro pośrednictwa w obrocie nieruchomościami to wyspecjalizowana instytucja, działająca na podstawie udzielonej przez Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast licencji zawodowej zgodnie z obowiązującym prawem. Korzystając z usług pośrednika, klient zleca reprezentowanie swoich interesów specjalistom posiadającym niezbędną wiedzę i dostęp do cennych informacji. Obrót nieruchomościami w biurze pośrednictwa jest szybszy i skuteczniejszy, a transakcje znacznie bezpieczniejsze.
Czy można zlecić usługę pośrednictwa nie zawierając przy tym żadnych umów?
Nie. Każde biuro pośrednictwa ma obowiązek podpisywać umowę zarówno z klientem sprzedającym, jak i z kupującym. Jest to obowiązek wynikający z Ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 2000 r. (Dz.U. Z 2000 r. nr 46 poz. 543 z późniejszymi zmianami)
Umowa otwarta czy na wyłączność?
Nasza firma stosuje dwa warianty umów pośrednictwa – umowę otwartą oraz umowę na wyłączność. Umowa otwarta pozostawia klientowi swobodę współpracy z innymi biurami pośrednictwa, natomiast narzuca wiele ograniczeń pośrednikowi. Ograniczenia te dotyczą głównie wielkości środków, które są przeznaczane na promocję zgłoszonej nieruchomości. Podpisanie umowy na wyłączność pozwala zaangażować maksymalną ilości środków na promowanie nieruchomości wśród potencjalnych nabywców. Oferty na wyłączność są traktowane przez pośredników jako oferty priorytetowe. Jednakże bez względu na rodzaj umowy klient ma zagwarantowaną taką samą rzetelność i fachowość świadczonych przez pośrednika usług.
Na jaki czas zawierana jest umowa pośrednictwa?
Umowa pośrednictwa zawierana jest na czas nieokreślony. Klient ma prawo odstąpić od umowy w każdym momencie, o ile nie jest to dokonywane w sposób sprzeczny z treścią umowy. Jeżeli żadna ze stron nie odstąpi od umowy, wówczas wygasa ona automatycznie w momencie doprowadzenia do transakcji (kupna lub sprzedaży).
W jakim czasie po podpisaniu umowy pośrednictwa mogę spodziewać się sprzedaży swojego mieszkania?
Przyjmując zgłoszenie sprzedaży bądź wynajmu nieruchomości, staramy się niezwłocznie podejmować działania marketingowe i promocyjne, mające na celu jak najszybszą realizację zleconego nam zadania. O tym, jak szybko dana nieruchomość zostanie sprzedana, decyduje jednak rynek. Im atrakcyjniejsza nieruchomość, tym większe szanse na szybszą jej sprzedaż. Ważne jest także, aby dobrać optymalną (niewygórowaną) cenę, w czym pomogą Państwu nasi specjaliści.
Czy samo podpisanie umowy pośrednictwa wiąże się z jakimś kosztem?
Podpisanie umowy pośrednictwa nie zobowiązuje klienta do ponoszenia jakichkolwiek kosztów, a jedynie do przestrzegania treści umowy, zgodnie z którą klient płaci ustaloną wcześniej prowizję w momencie doprowadzenia do transakcji.
Ile kosztuje usługa pośrednictwa?
Zlecenie sprzedaży czy kupna nieruchomości jest bezpłatne. Pośrednik pobiera wynagrodzenie w momencie doprowadzenia do transakcji. Wysokość prowizji zależy od rodzaju transakcji i wynosi 0% od kupujących i 2-3% + VAT od sprzedających w zależności od wartości i rodzaju nieruchomości. W przypadku wynajmu nieruchomości, pobieramy wynagrodzenie równe jednomiesięcznej kwocie najmu. Dopuszczamy także możliwość negocjowania prowizji, w zależności od wartości nieruchomości.
Czy muszę przyjść osobiście do biura, aby zgłosić nieruchomość do sprzedaży lub wynajmu?
Wizyta w biurze nie jest konieczna, aby zgłosić sprzedaż lub wynajem nieruchomość. Nasi pracownicy przyjmą od Państwa zlecenie telefonicznie bądź drogą e-mailową. Podpisanie umowy pośrednictwa odbywa się wówczas zwykle w trakcie oględzin nieruchomości.
Dlaczego niektóre oferty znajdują się w bazie danych kilku biur?
Wielu klientów uważa, że im więcej osób zajmuje się sprzedażą ich nieruchomości, tym szybciej znajdzie się klient. Niestety, nie jest to do końca prawda. Jeżeli zgłaszamy ofertę tylko do jednego biura nieruchomości, to i tak możemy mieć pewność, że pośrednik, z którym się związaliśmy, poinformuje o naszej ofercie wszystkich potencjalnych nabywców, w tym również innych pośredników. W praktyce pomimo podpisania umowy na wyłączność z jednym biurem, nasza oferta jest dostępna również dla klientów innych biur. Zgłoszenie oferty do kilku biur jednocześnie powoduje często wiele niejasności. Bardzo często właściciel nieruchomości zmieniając jej cenę ofertową nie powiadamia wszystkich biur, w których zgłoszona jest jego oferta, co powoduje niejasne sytuacje: to samo mieszkanie jest oferowane na rynku przez różnych ludzi po różnych cenach. Nie sprzyja to na pewno znalezieniu potencjalnego nabywcy.
Kto ustala cenę nieruchomości?
Cenę ofertową nieruchomości ustala właściciel nieruchomości. Pośrednik służy klientowi swoim doświadczeniem i może doradzić, czy cena jest adekwatna do aktualnej sytuacji na rynku.
W umowie, którą zawarłam z deweloperem znajduje się zapis, że to jemu przysługuje prawo wyboru kancelarii notarialnej, w której zostanie zawarta umowa ostateczna. Czy to jest zgodne z prawem? Czy taki notariusz nie będzie miał wyższej stawki?
Zasadniczo nie jest to niezgodne z prawem – gorzej, jeśli deweloper nie godzi się na notariusza, którego proponuje klient. Kilka lat temu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że brak swobodnego wyboru kancelarii notarialnej przez klienta może naruszać interesy konsumenta. Wydaje się jednak, że stanowisko to może mieć jedynie zastosowanie do „upartych” deweloperów. Tak naprawdę warto zastanowić się, co skłania deweloperów do wyboru kancelarii notarialnej. Deweloper zwykle zawiera przynajmniej kilkanaście zbliżonych do siebie umów. Kancelaria notarialna ma zazwyczaj już przygotowany wzór umowy, uzupełniony o wszelkie dane, takie jak oznaczenie nieruchomości, dewelopera i innych zawiłości, które mogą się pojawić (nie oznacza to oczywiście, że klient umowy nie może negocjować). Zatem liczy się tutaj usprawnienie podpisywania umów oraz stosunkowo duży stopień ich ujednolicenia. W istocie wskazywanie kancelarii notarialnej przez deweloperów leży często w interesie klienta. Odnosząc się do Pani drugiego pytania – notariusze związani są stawkami taksy notarialnej określonej w Rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 roku w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej (Dz. U. Nr 148, poz. 1564 z późniejszymi zmianami) Stosownie do par. 5 tegoż aktu notariusze obowiązani są stosować te stawki. W tej materii panuje, zatem swoiste "równouprawnienie".
Czy kupić mieszkanie nowe, czy używane? W nowym budynku, czy w starej kamienicy?
Na takie pytania nie ma dobrej odpowiedzi. Decyzja zależy tu bowiem od czegoś tak ulotnego i nieprecyzyjnego jak gust i upodobania. Należałoby się więc przed podjęciem decyzji jakiego mieszkania poszukujemy zastanowić się, czy należymy do wielbicieli mieszkań w starych zabytkowym domach z tak zwaną „duszą”, czy nowych i nowoczesnych budynkach. Oba z tych rozwiązań mają oczywiście swoje wady i zalety - zadajmy sobie więc pytanie, które z nich mają dla nas większe znaczenie.
Czym kierować się wybierając mieszkanie na rynku wtórnym?
O tym czy mieszkanie spodoba się czy nie często decyduje kilkadziesiąt pierwszych sekund. Należy jednak postarać się nie kierować się pierwszym wrażeniem. Postarajmy się racjonalnie ocenić zalety i wady nieruchomości biorąc pod uwagę następujące cechy:
- Lokalizacja to jest ta cecha nieruchomości, która najbardziej wpływa na jej wartość a jednocześnie nic nie możemy w tej kwestii zmienić na własną rękę, albo bardzo nam odpowiada, albo co najmniej jesteśmy w stanie ją zaakceptować.
- Stan techniczny budynku - jeśli stan techniczny budynku jest doskonały to duży plus na rzecz nieruchomości, jeśli jest zły, to należy się zastanowić kto i kiedy ten stan zmieni i ile to będzie kosztowało. Czy jeśli budynkiem zarządza wspólnota to ma na ten cel zgromadzone pieniądze? Czy jeśli nie ma, to je zbiera i jak wysoki jest ustalony przez nią fundusz remontowy? Jakie prace remontowe są konieczne? Remont dachu, elewacji, ocieplenie budynku, izolacja fundamentów, to duże wydatki i zostając właścicielem mieszkania będziemy w nich partycypować W przypadku mieszkań spółdzielczych należy się zorientować czy budynek jest ocieplony, czy zostały w nim wymienione instalacje, czy spółdzielnia współfinansuje wymianę okien?
Ile kosztuje zakup nieruchomości?
Kupując nieruchomość często nie zdajemy sobie sprawy z tego ile dodatkowych kosztów się tym wiąże, że kwota pieniędzy, które możemy wydać na jej zakup jest w gruncie rzeczy niższa, bo czekają nas dodatkowe znaczne wydatki. Dla wygody klientów zamieściliśmy kalkulator, który po wyborze rodzaju nieruchomości (spółdzielcze własnościowe prawo lub własność hipoteczna) policzy wydatki, które czekają nas przy zakupie. Wydatki te ponosi zwyczajowo kupujący, należą do nich:
- podatek od czynności cywilno-prawnych,
- taksa notarialna,
- opłata sądowa (dla nieruchomości z Księgą Wieczystą)
- opłata za wydanie odpisów aktu notarialnego
- koszt ustanowienia hipoteki
Wszystkie wymienione koszty pobierane są przez notariusza w momencie podpisywania aktu notarialnego kupna nieruchomości i przekazywane w imieniu płatnika (z wyjątkiem taksy notarialnej) do urzędu skarbowego i sądu. W przypadku podpisywania umowy przedwstępnej w formie aktu notarialnego, kupujący płaci 50% taksy notarialnej w dniu jej podpisania, natomiast pozostałe opłaty, w dniu podpisania aktu notarialnego kupna.